12.3.2016: Sivupäivityksiä

Vuoksen vesistössä tavattavien lohikalojen alamitta- ja rauhoitustiedot päivitetty 1.1.2016 voimaantulleen kalastuasetuksen mukaisiksi. Rasvaevällinen järvitaimen ja järvilohi rauhoitettiin kokonaan 1.1.2016 alkaen. Rasvaeväleikatun järvilohen alamitta on 60 cm paitsi 1.6.-31.8., jolloin kaikki järvilohet ovat rauhoitettuja suuressa osassa Saimaata ja Pielisellä. Rasvaeväleikatun järvitaimenen alamitta tippui 50 senttiin, mutta yhdistys suosittaa jatkamaan 60 cm alamitan käyttöä vapaaehtoisesti. Puumalansalmen pohjoispuolella saimaannieriän alamitta on 60 cm.

26.3.2015 Future Missions oy:n video valikoivasta kalastuksesta - Video of selective fishing by Future Missions oy

22.3.2015 Toimintasuunnitelma vuodelle 2015 julkaistu

3.3.2015 Järvilohien istutuskeräys päättyi hyvään tulokseen

16.4.2014 RKTL:n erikoistutkija Jorma Piirosen esitelmä järvilohesta Liperin keskustelutilaisuudessa 15.4.2014 (pdf)

3.4.2014 Ajakohtaisia uutisia yhdistyksen toiminnasta

27.3.2014 Lausunto taimenen alamitan laskuhakemuksista

14.11.2013: Kalastusasetus muuttuu, alamitat nousevat 1.1.2014.

Maa- ja metsätalousministeriön tiedotteen mukaan luonnonvesistä pyydettyjen kalojen uudet alamitat 1.1.2014 lähtien ovat meritaimenella ja järvilohella 60 senttimetriä. Järvitaimenen uusi alamitta leveysasteen 67º00'N eteläpuolisissa vesissä on 60 senttimetriä ja pohjoispuolisissa vesissä 50 senttimetriä. Harjuksen alamitta nousee leveysasteen 67º00'N eteläpuolisissa vesissä 35 senttimetriin, pohjoispuolisissa vesissä alamitta säilyy ennallaan 30 senttimetrissä. Vuoksen vesistöalueen nieriä eli saimaannieriä rauhoitetaan täydellisesti, eli sen pyynti ja saaliiksi ottaminen on kokonaan kiellettyä.

Näin ollen myös Saimaan lohikalayhdistyksen tavoitteet ovat osin edenneet. Edelleen tarvitaan pyydysteknistä säätelyä ja vapaaehtoisia ponnisteluja, jotta alamittaisten lohikalojen kalastuskuolleisuus vähenee. On selvää, että alamittaisten kalojen osuus kasvaa myös uistelusaaliissa, minkä vuoksi on hyvä siirtyä yksihaarakoukkujen tai vain yhden kolmihaarakoukun käyttöön. Alamitan täyttävä kala ei välttämättä vielä tulevaisuudessakaan ole sukukypsä, joten harkintaa tarvitaan edelleen saaliin ottamisessa. Kestävään suuntaan ollaan päätöksen myötä kuitenkin etenemässä ja yhdistyksen tavoitteena on turvata lohikalojen elinedellytykset ja kestävä kalastus myös tulevaisuudessa.